Optimato

10 postřehů z letošního Webexpa

Webexpo 2017
 
Na Webexpo jsme i letos vyrazili úplně všichni. Každý si v programu našel dost přednášek a měl čas kontrastovat své postupy se zkušenostmi českých i zahraničních špiček z různých on-line oborů.
 
Shrnuli jsme pro vás 10 nejzajímavějších postřehů.

Letošní ročník se věnoval výzkumu, datům a nutnosti znát cílovou skupinu

V developerské části přednášek se nejvíce času věnovalo mikroservisům, přístupnosti pro nevidomé a newsletterům. V oblasti designu a business přednášek se skloňovala důležitost výzkumu a dat, která mají být nezbytnou součást podkladů pro tvorbu smysluplných projektů. 
Webexpo - twitter
  1. UX design úzce souvisí s jazykem, který na stránkách používáte. Nenuťte uživatele cítit se hloupě, protože nerozumí tomu, co po nich chcete. Používejte na stránkách, v aplikacích a kampaních jednoduchý jazyk (user friendly angličtinu nebo češtinu). 

  2. Data jsou důležitá, ale nejsou alfou a omegou všeho. Pouhá čísla nic nezmůžou. Výstupy z nich můžou být velmi subjektivní. Vždy totiž záleží, na co se zeptáte. Formulujte si dobrou otázku, abyste v nich našli správnou odpověď. Ale hlavně nezapomeňte data a výstupy přizpůsobit lidské zkušenosti a přístupu ke světu. Dejte datům příběh, jinak nikdy nebudou fungovat.

  3. Lidé si nevybírají e-shopy pouze podle nejnižší ceny. To by Alza přišla na dlažbu. Do hry vstupuje i kvalita produktů, skvělé technické řešení e-shopu, UX, ale hlavně často opomíjený zákaznický servis. Naštvaný zákazník, který musí neustále opakovat, s čím má problém, vás opustí. Lidé kromě ceny řeší i to, zda je snadné vyřešit reklamace, výměny zboží a jak rychle se na podobných problémech pracuje. Trendem je multichannelová komunikace - systém, kde se ukládá veškerá komunikace se zákazníkem, informace o objednávkách, reklamacích atd. Je potom jedno, odkud vás zákazník kontaktuje (telefon, e-mail, chat), protože jeho předchozí interakci máte okamžitě k dispozici. Nebudete ho pak zbytečně rozčilovat tím, že musí svůj problém sděloval x lidem několikrát dokola.

  4. U pracovních inzerátů nechte superhrdiny i kreativní pojetí spát. Uchazeče zajímá jen to, co budou dělat, jaké k tomu potřebují schopnosti a co za to dostanou. Váš pracovní inzerát nejvíce odliší upřímnost, nikoliv šílené nápady. Pokud se vám podaří v inzerátu ukázat firemní kulturu, spíš přijde někdo, komu se u vás v týmu bude líbit. 

  5. PPC a on-line marketing bojuje se zvyšujícím se počtem AdBlocků. Uživatele totiž otravují reklamy, které jim znemožňují konzumaci vybraného obsahu. To ví i Google, proto začal určité formy reklamy penalizovat (popupy nebo reklamy blokující okno). Vítězit bude ten, kdo dokáže budovat konzistentní značku a tvořit kvalitní obsah. 

  6. Nejlepší design je ten, který je jednoduchý a skvěle funguje. Designér ke své práci potřebuje součinnost klienta, aby mohl vytvořit originální web a odlišil ho od konkurence. Musí poznat příběh značky, její úspěchy i hrozby. Potom dokáže vytvořit příběh a styl, který bude odpovídat charakteru daného klienta. Designerská práce není o dekorování, ale o funkčnosti každého projektu.

  7. Nechtějte web vytvořený kvalifikovaným pohledem z okna. Dejte dodavateli služeb vědět, co potřebujete (zvýšit konverze, návštěvnost, vylepšit technické řešení stránek), připravte si podklady o své firmě, zákaznících (analýzy, objednávky, dotazníky) a všechny výstupy testujte. Musíte mít jistotu, že své zákazníky opravdu znáte. Rozhodovat musí reálné situace, nikoliv vaše představy a úvahy. 

  8. Zamyslete se nad svým on-line vystupováním a prezentací. Nevynecháváte ve své komunikaci nějakou důležitou skupinu lidí? Neuchylujte se ke stereotypům a nepřemýšlejte černobíle. Vždy mějte na paměti diverzitu lidí a situací, ve kterých se mohou nacházet. Zohledňujte při své práci jejich emoce. Když např. banka rozesílá nadšenou gratulaci, že jejich klientovi přišla na účet vyšší částka. Co když je to dědictví po jejich milovaném otci nebo pojistka za zničený dům? Dalším příkladem mohou být obrázky vyobrazující tradiční heterosexuální rodiny. Dnes už je často složení rodin docela odlišné. Vždy buďte opatrní, co svými výstupy uživatelům na podprahové úrovni sdělujete. To, jak tvoříme on-line projekty, má velký dopad na společnost a její hodnoty. Na to se nesmí zapomínat. 

  9. 85 % nákupů je podněcováno emocemi. Poznejte emoce své cílové skupiny. Hledejte jejich rozpoložení a potřeby, abyste jim mohli dát přesně to, co doopravdy chtějí. Mluvte s nimi jasně a srozumitelně. 

  10. Přestaňte lidi na internetu vyrušovat od toho, co je zajímá, otravnými reklamami. Namísto toho se staňte těmi, kteří je zajímají. V každém projektu musíte nejdříve najít silný příběh, který chcete sdělit. Neupínejte se pouze na prezentaci značky jako celku. Vyprávějte její malé příběhy, např. skrze zaměstnance a jejich práci ve firmě. Ukažte jim lidskou tvář a buďte osobní. Lidé si takovou reklamu pustí raději než suchopádnou prezentaci další z milonu firem. Jako příklad osobní reklamy může posloužit spot na Volvo od T Brand Studio.

Výběr tweetů z Webexpa 2017

Webexpo, twitter Pavel Ungr
Webexpo Twitter
Buďte v obraze! Novinky do emailu zdarma.
Aktuality
O nás
Již více než 16 let
se věnujeme reklamě
na internetu.
O váš úspěch na
internetu se dnes stará
přes 10 specialistů.
Optimato je
česká firma
rodinného
charakteru.
Pro sebe i své klienty
se snažíme vytvářet
příjemné a inspirativní
prostředí, ve kterém se dobře tvoří.
Mezi hlavní hodnoty,
kterými se řídíme, patří
odbornost, vstřícnost a spolehlivost.

Optimato - internetový marketing
Mapa Optimata
telefon603 579 377